Klik Di sini..

Sunday, March 31, 2013

luahan hati

kalau lah mak ayah aku kaya, dah lama aku mintak kawin mcm maria elina dgn laki die tu.. ni diri sendiri pn tak terurus ade hati nk kawin. aku bkn ape, aku dgn die dh lame kapel. ade lh dekat 7 tahun. lame2 kapel nnti parent die igt aku ni main2 dgn ank die. aku ni asyk fkr bnde ni smpai, tak tau nk luah dgn sape. mngkin blog ni mmg medium utk meluahkan perasaan tanpa didengar tapi difhmi.

bile aku tgk mak aku siang malam keje. walaupun bkn cari rezeki kat luar, tapi aku nmpk kepenatannye. awl jam 4 pagi dh bgun nk goreng karipap utk hntar jual kat gerai, lepas siap goreng pegi pasal cari brg dgn cari jajan utk topup jual jajan kat rumah. lepas tu tunggu budak sampai. mak aku jaga budak, jaga budak dri pagi sampai ke petang. ade lh dlm 4 org bdk mk aku jaga, salah sorg cucu sedara. lepas bdk2 tu balik, mk aku terus prepair bhn utk buat karipap. nk buat karipap bukan semudah kita makan. mula2 nk kne kopek kulit kentang, keledek, bawang. aku yang masak ala kadar kupas bawang 3,4 biji kentang 4,5 biji dh rase lenguhnye, mak aku buat 10,20 biji boleh stady lg. lepastu nk buat inti, lepastu nk kne uli tepung, dlm 2 kilo tepung, lepastu nk kne masukkn inti, nk lipat kulit karipap tu lg. sume mak aku buat sorang. time letak ini je adik aku yang bungsu tolong. estimate buat kerje tu sume dari pkul 6 smpai pkul 12. kdng tak tntu pkul 1,2 pagi bru siap. lepastu baru mak aku tido. masuk pkul 4 mak aku bgun semula utk buat rutin yang same.

letih aku tgk mak aku, aku kesian kn mak aku. knp die perlu kje mcm tu. aku ni takde ape yg dpt bntu. cume aku dpt bntu beli barang je. tu pn kdg hati rse mls sgt nk pergi beli tp kenangkan aku kesiankn mak aku, ni je yg aku dpt tolong. aku tak tau knp aku ni mls sgt. kenangkan adik aku yang bungsu tu tolong mak aku buat karipap sampai lewat malam, sedangkan die masih bersekolah esk kne g sekolah. kadang die tgh bt keje sekolah terpakse pending kejap semata nk tolong mak aku. kadang mak aku suruh die siapkan kerje sekolah die bru tolong mak aku, tp die tetap tolong mak aku dlu baru bt kje die. kadang sampai 2,3 pagi baru die masuk tido.

memang aku xbrape rapat dengan adik aku terutama yang bungsu sbb dulu die pernah dapat masuk MRSM tp die kluar dri stu semata nk duduk rumah. bila di fikir balik entah ape yang aku berangkan sedangkan bile die ade kat rumah ni dapat lah die temankan mak aku. skrg baru aku sedar, sejak die dapat 8A mase PMR thun lepas aku sedar mungkin die nk buktikan sekolah di sekolah harian bukan nye tak boleh berjaya. bile tgk die pn bersengkang mate tlg mak aku, aku mula fikir ape sumbangan aku utk keluarga aku? yang aku tau hanya berfoya-foya, menghabiskan duit. memang duit aku sendiri, tapi ade ke simpanan? skrg aku dh pokai, memang tgh broke gile. bile skrg lah bru aku sedar ape yang aku lakukan ni. kalau dari dulu aku simpan duit mungkin aku boleh kawin skrg ni. mungkin sikit sebanyak aku mampu bantu keluarga aku ni.

sejak akhir2 ni aku selalu brfikirkan tentang adik bungsu aku ni. lagi 2 tahun die akan ke ipt, mesti bnyk pkai duit. takkan aku masih nk mengharapkan mak aku tanggung die. spatut nye aku sebagai abg sulung lah yang kne tanggung die, tp bile kenangkan diri ni dgn kewangan yang tak menentu, mcm mne aku nk tggung die? dalam mase 2 thun lg aku msih berfikir utk mncari duit utk diri sndri. sepatutnya skg aku dh kne tggung keluarga aku. aku terpaksa lupakan perancangan utk kumpul duit selama 2 thun utk kawin.

bile tgk kawan2 lain dh pun berumah tangga, sape yang tak cemburu. mungkin die pn mngharapkan yang terbaik utk hubungan ini. aku taknak pakse die utk tunggu aku. aku nk bantu keluarga aku dulu. kalau dieterima keputusan ini, aku terpakse terima utk kehilangan die. aku fhm mungkin keluarga die pn mgharap yang aku dgn die akn bersatu secepat mungkin, tapi dengan keadaan mcm ni, lebih baik aku lepaskan die dari menunggu entah sampai bile.  

No comments:

Post a Comment