Klik Di sini..

Friday, February 11, 2011

Muka Buah

"hidung gatal lh pulak...ni msti kes makan udang semalam..huhu.."

Salam satu Malaysia kawan-kawan..apa khabar? Di harap anda semua sihat - sihat belaka hendaknya. OK, kali ini, saya ingin berkongsi cerita saya, apa yangg terjadi pada diri saya semasa hari cuti perayaan Tahun Baru Cina. Check it out..

"bai, gua ade story nk story dgn lu org..gua ade mmber lh kan nme die klo x lupe gua so'ot..die mmbr kt tmpt keje gua..die xpnh ckp dgn gua tp gua slalu bebel dgn die..best bai brckp dgn so'ot..die smcm fhm lh feeling aku..stu ari tu kongsi pak choi, die bg gua limau..x byk sbji jek..gua ape lg, bkn maen happy kepalang..gua say thanks lh kat die..die x ckp ape tp snyum je..dh mmg mulut die dicipta utk tersengeh je sjk azali...gua pn bls lh snyum kmbing kt so'ot..pas tu gua blah tgglkan so'ot..dlm ati nk je gua bedal limau tu tp nnti..gua stedy..relax bai..jd org kne cool..gua pn cool lh..smpai je rumh, gua pn start lh projek gua nk bedal limau y so'ot bg..xsmpt gua nk kopek kulit limau tu ttbe jek limau tu ktawe terbahak2..gua dh pelik+cuak+hangin+nk hempas limau tu..tp gua relax..gua pn amati lh buah tu..amat pnye amat gua jmpe mata dgn mulut..tkzut gua..pes time gua jmpe buah ade muke, x gne pnye so'ot....."






"OK, ckup...ape bnde lh aku mngarut ni.."

sebenarnya cerita ini hanya rekaan semata-mata, tiada kaitan dengan yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Sekadar nak kongsi macam mana nak letak muka korang kat buah feveret korang. Pernah dengar tak annoying orange??..best tau..antara channel yang famous kt youtube..just nak share..cuba klik link di bawah:

http://www.youtube.com/watch?v=jvnKybI7fzU&feature=fvst

"palstik surgery kt buah.."

annoying orange tu guna video, tp yang nk dikongsikan kt sini just macam mana nk edit foto. Macam post sebelum ini, saya gunakan software AdobePhotoshop CS5.



mula2 snap gambar buah dengan muka orang

open file kedua gambar tersebut

pilih crop tool 

crop kan pada buah saja.

pilih magic wand tool

klik pada latar belakang buah tersebut dan delete kan.

sekarang latar belakang boleh diubah warna mengikut citarasa.

pergi ke tab muka pula, gunakan elliptical marquee tool. select pada bahagian mata.

paste kan pada buah.

adjust size mengikut citarasa. Lakukan pada mata yang sebelah lagi.

Untuk mulut, gunakan polygonal lasso tools.

Lakarkan pada sekeliling mulut.

Pada buah, adjust size dan letak kan pada posisi yang sepatutnya. Sekarang pilih eraser tools untuk mencantikkan bahagian tepi mulut dan mata.

Buang bahagian yang tidak dikehendaki supaya kelihatan realistik.

Pilih eyedrop tool untuk menentukan warna, klik pada warna buah. 

Pilih Color replacement tools dan warnakan pada sekitar mata dan mulut untuk menukar warna kulit manusia kepada warna kulit buah.



Vualla...camni lh rupaku bila menjadi limau..haha..



limau manderin bertemu annoying orange di KLCC..
hahahahaha....

OK, begitu lah sedikit sebanyak tutorial bagaimana menghasilkan muka buah. sebarang komen, pendapat, cadangan, pertanyaan dan ingin menunjukkan hasil kerja anda lebih baik dari ini, sila hantarkan diruangan komen di bawah ye..saya amat hargai sangat..

1 comment: